Op de Regenboogzondag op 17 september hebben we een workshop voor u in petto die in het teken staat van de Groene Kerk. Dit keer gaat het niet over kringloop, isoleren, zonnepanelen of fietsen, maar over duurzaam en bewust eten en inkopen doen.
Tijdens de landelijke Groene Kerken Dag heeft Heleen Hoogvliet een voorproefje van deze workshop gehad en haar reactie was: leuk, informatief, inspirerend en soms ook confronterend: echt zeer de moeite waard! Wij zijn dan ook heel blij dat wij deze workshop op 17 september in de Regenboog kunnen aanbieden! De workshop start na de viering en duurt ongeveer twee uur. De workshop is ook geschikt voor kinderen vanaf een jaar of twaalf. Hieronder kunt u alvast wat meer lezen over de inhoud van de workshop.
In verband met de voorbereiding van de workshop willen wij u vragen om u van te voren aan te melden via de volgende e-mailadressen: hhoogvliet@gmail.com of cluster.omziennaarelkaar@kcregenboog.nl.
Namens de projectgroep Groene Kerk,
Heleen Hoogvliet en Cecile Werner
Informatie over de workshop ‘God in de supermarkt’
De afgelopen eeuw is de wereldbevolking enorm toegenomen tot de huidige 7.3 miljard. Bovendien is de welvaart voor veel mensen gestegen. De huidige intensieve manier van voedsel produceren is niet alleen een succesverhaal over steeds meer en beter voedsel produceren. Er zijn gevolgen voor mens, dier, producent en milieu en de afgelopen decennia zijn steeds meer problemen ontstaan, die zorgen voor een maatschappelijk debat. In de supermarkt wordt dit debat zichtbaar en proberen verschillende partijen, variërend van politieke stromingen, NGO’s, bedrijven en documentairemakers de consument te beïnvloeden. Immers onze nalatenschap wordt bepaald door wat wij nu wel of niet eten. Argumenten zijn niet eenduidig en soms complex om goed te begrijpen. De supermarkt wordt meer en meer de plek waar je gedrag beïnvloed wordt door wat je weet en hoe je denkt over ‘goed’ en ‘kwaad’.
Het is vast herkenbaar. Je staat in de supermarkt en je vraagt je af: wat eten we vanavond? De biologische boontjes uit Egypte of de ‘gewone’ boontjes uit Nederland? Een hamburger of een sojaburger? Of toch vis? Wat betekent dan dat gekke keurmerk precies? Gaan we voor het gezonde, plantaardige Alpro toetje, of toch een emmertje met yoghurt en aardbeien wat eigenlijk het lekkerste is? Wordt het de dure of de goedkope reep chocola? Je hebt het niet gemakkelijk als consument in de supermarkt. Bij elk schap moeten keuzes gemaakt worden, en het is geen gemakkelijke afweging tussen lekker, goedkoop, gezond, milieuvriendelijk, diervriendelijk en eerlijk voor de producent. Het palet aan keurmerken kan helpen, maar zorgt ook voor verwarring.
De workshop “God in de supermarkt” verkent de keuzes die we maken, helpt argumenten te begrijpen en verbindt deze met een helder ethisch kader. De workshop wordt actief, sociaal, informatief en gaat in een hoog tempo een serieuze maar niet te zware dialoog aan. Er wordt gebruik gemaakt van veel materiaal uit actuele documentaires en websites.
De workshop wordt gefaciliteerd door Arjan Schoonhoven en Alfred Slomp: “We zijn al vanaf onze studententijd geraakt door het onrecht en de pijn van medemens, natuur en dier. Wij willen hier graag iets aan doen en denken dat wij in de supermarkt op een praktische wijze een bijdrage kunnen leveren aan een betere wereld. Wij laten ons inspireren door hoe Jezus omging met de arme en het behoeftige. Wij zijn onafhankelijk en niet verbonden aan een kerk, NGO, bedrijf, supermarktketen of keurmerk. Het initiatief God in de supermarkt wordt ondersteund door de Groene Kerken.”
Meer informatie is ook te vinden op internet en op de facebook.