U denkt nu waarschijnlijk dat de champagne van Oud & Nieuw nog niet helemaal is uitgewerkt. Of dat de redactie (die mijn literaire diarree nog steeds durft te plaatsen) zit te slapen. Maar de titel ziet er wat chaotisch uit. Ik kreeg zojuist nog een mailtje van Corine of ik nog een column kon aanleveren. In mijn beleving had ik net nog de bijdrage over onze gevleugelde vriend ingeleverd, dus zo snel had ik niet verwacht. Kortom, enige chaos in mijn hoofd en die gebruik ik dan maar als inspiratie.
Ik moest daarbij eerst terugdenken aan Derde Kerstdag 2021 die dit keer op 2 januari jl. plaatsvond. Willy had nog een aantal kerstliederen in de liturgie opgenomen, dus zo kwam ik toch nog aan mijn quotum kerstliederen. Ik was ingepland bij een kerstconcert in december, maar vanwege de coronamaatregelen ging dat niet door. Dus ik was wel content met deze onverwachte Derde Kerstdag. Tijdens het inzingen bleek dat ik sommige nummers had verwisseld (GvL in plaats van NLB en vice versa; wellicht toch die champagne?). Dus best grappig als je het voorspel tijdens het inzingen afsluit en het couplet wilt inzetten en je vervolgens de verwarde blikken van de gelegenheidszangers ziet. Maar goed, alles is op tijd goed gekomen en van echte chaos was nog geen sprake.
Dat was 12 december jl. wel meer het geval. Bij online vieringen kan er wel eens wat misgaan. Geen internet, computerstoring, microfoons die het niet doen etc. Dus ik heb al meermaals gehad dat mijn gekozen literatuurstuk onderbroken moest worden. Opnieuw spelen zou dan kunnen, maar dan moet vanwege het feit dat de uitzending te laat begint er wellicht weer worden ingekort en haal ik weer het einde niet. Dus tegenwoordig kies ik ervoor om te improviseren op meestal het openingslied of een ander passend lied, dat dan niet wordt gezongen. Ik wil daarbij benadrukken dat als u denkt “wat klinkt dat onaangenaam” of iets van die strekking dat uiteraard alleen is te wijten aan de beroerde geluidskwaliteit van de uitzending. Daar kunnen onze Beamers trouwens niks aan doen, de in de Regenboog aanwezige apparatuur is ons orgel niet gunstig gezind.
Maar goed, de inspiratie ontstaat meestal pas op de ochtend zelf tijdens het inspelen. Ik had op zaterdag al wel besloten om het lied NLB 443 ‘De engel Gabriël komt aangesneld’ te gebruiken. Tijdens het inspelen heb ik wat variaties bedacht en de opbouw ervan kort opgeschreven, als houvast. Helaas kwam Mirjam ook aangesneld en midden in mijn weergaloze uitvoering zag ik in de spiegel dat ik geacht werd er een eind aan te breien. Dat leidt kortstondig tot chaos, maar dat was snel voorbij. Maar ik bedacht wel dat het meditatief orgelspel na de overweging dat ik had gepland, over ‘De Lofzang van Maria’ mogelijk vervangen zou worden, want ik vind die melodie van de betreffende engel namelijk erg mooi en inspirerend.
Het is overigens wel jammer dat het woord ‘engel’ sinds de corona in een ander daglicht is komen te staan door een gelijknamig personage (hier stond eerst ‘sujet’…) die zijn mening nogal vaak via allerlei media weet te etaleren. Zo zie je maar wat er gebeurt als het chaos in je hoofd is.

Maar tijdens de overweging bedacht ik me dat ik beide melodieën misschien zou kunnen combineren. Dus eerst een regel van  ‘De Lofzang’ op de zacht strijkende stemmen en dan komt Gabriël als solo met de Stopped Diapason 8’ voorbij. Zo kan je beide liederen afwisselen, hetgeen wat chaotisch kan overkomen. Maar dan is er een probleem, de liederen zijn niet even lang (zes respectievelijk vijf regels). Al vrij snel noemde Mirjam het lied ‘Go tell it on the mountain’ en het geval wil dat ik dat lied tijdens dat geannuleerde concert moest begeleiden. Dus ik heb die ene missende regel opgevuld met een stukje van dat lied en dat ook als slotmaten gedaan. Daarbij komt dat ‘Go tell it’ in een majeur toonsoort staat, de andere liederen in mineur. Kortom, ingrediënten genoeg voor chaos (hetgeen de titel verklaart), maar uiteindelijk was ik best tevreden. En voor mij een unicum dat ik drie liederen in één improvisatie heb gebruikt.
En dan is het zo leuk dat Corine nog even kwam vragen of het klopte dat ik ‘Go tell it on the mountain’ had gespeeld. Doe mij dan nog maar een portie chaos.
Frank Resseler