U hebt natuurlijk allang gezien dat het tuinpad vanaf de Kerktuin naar het terras bij de Regenboog helemaal is vernieuwd. Fijn! Daarna is de tuin zelf weer op hoogte gebracht door het tuinteam met hulp van een vrijwil­liger uit het bestuur van de Stichting Beheer. Planten eruit, een kuub tuinaarde aanbrengen en dan weer herplanten. Een reuzenklus maar met het eindresultaat zijn we wel heel tevreden.

Tijdens de Paasdienst werd een gedeelte van het Johannes evangelie gelezen. Mijn aandacht bleef even hangen bij Johannes 19: 29 en 30. Daarin staat dat de soldaten bij het kruis een majoraantak met een spons in een vat water met azijn staken en die naar zijn mond brachten. In oudere bijbelvertalingen is ten onrechte sprake van Hysop (Hyssopus officinalis). Een variant van onze Majoraan (Majorana hortensis of verwarrend genoeg ook wel Origanum majorana geheten) de Syrische majoraan komt overal voor in Israël. Er werd reinigend vermogen aan toegeschreven. Zie ook het reinigingsritueel in Leviticus 14: 49 tot en met 53 en Psalm 51:9. Een echte Bijbelse plant dus, die Majoraan die in het kruidenvak van de Kerktuin gelukkig voorspoedig groeit.

Een plant waarvan ik vrijwel zeker ben dat hij bloeit als u het Bulletin ontvangt is de pioenroos (Paeonia). We hebben er twee meestal rijkbloeiende exemplaren van. De pioenroos is helemaal geen familie van de roos, maar geeft minstens zulke mooie bloemen en kan ook heerlijk geuren. In de knopfase ziet u miertjes over de bloemknoppen wandelen. Rustig laten zitten: ze houden van de nectar en verdwijnen zodra de bloem open gaat. De pioen komt uit China. Daar werd hij vroeger gekweekt om zijn wortels, die een genees­krachtige werking zouden hebben. Vanaf 1800 werd hij geïmporteerd naar Europa en Amerika. De bloem is in China en ook in Japan veel afgebeeld op kamer­schermen, schilderingen en op porselein. Het is de nationale bloem van China en geldt daar, maar ook bij ons, als een symbool van liefde, geluk en gezondheid.

Er is een legende verbonden aan de naam: de Griekse god Zeus veranderde Paeon, een succes­volle leerling van Asklepios, de God van de genees­kunde in een pioenroos om hem te beschermen te­gen de wraak van de jaloerse Asklepios. Een Bijbelse connotatie vond ik niet. Toch vind ik dat deze mooie plant echt zijn plekje in de kerktuin en in dit stukje meer dan waard is.
Heleen Gombert