woensdag 25 oktober 14:00 “Om de wereld in 50 concerten” van Heddy Honingmann
Na de succesvolle vertoning van de documentaire film For Ever gaan we opnieuw met haar op pad. Dit keer niet op één locatie maar reizen we de wereld rond met het Koninklijk Concertgebouworkest. We weten dat bij haar een documentaire over meer gaat dan alleen de mensen. En in deze documentaire over een orkest gaat het niet alleen over een orkest maar veelvuldig word je als kijker meegenomen naar de Zuid-Amerikaanse sloppenwijken of Afrikaanse krotten. Vooral daar laat Honigmann zien wat geen pen kan beschrijven: hoe muziek zelfs de levens van minderbedeelden zin kan geven. Dit inzicht weet ze betoverend in beeld te brengen. De film is daarmee niet alleen een reis rond de wereld, maar ook een reis naar het hart van de klassieke muziek en de mensen die er bij betrokken zijn.

woensdag 14 februari 14:00 “The father” van Florian Zeller met Anthonie Hopkins
De dementerende hoofdpersoon is Anthony. Hij woont bij zijn dochter Anne in een smaakvol en comfortabel appartement in Londen. Een plek die we nagenoeg niet zullen verlaten gedurende de film. Anthony’s dochter zoekt een nieuwe verzorgster voor haar vader vanwege haar verhuizing naar Parijs. Maar haar pa zit op z’n zachtst gezegd niet te wachten op weer een nieuwe ‘onbetrouwbare’ hulp. Helemaal nu hij steeds meer in de war raakt en z’n vertrouwde omgeving steeds minder vertrouwd voelt. Anne staat voor een groot dilemma: ze weet dat ze niet langer in staat is haar vader de hulp te bieden die hij nodig heeft. En ze weet dat er een moment komt dat ze voor zichzelf en haar eigen gemoedsrust moet kiezen. Maar hoe laat je je eigen vader los als hij zich in paniek steeds meer aan je vastklampt? Zelfs wanneer hij je amper meer herkent?

donderdag 25 april 19:30 “Broker” van Koreeda.
Bitterzoet familiedrama van de Japanse grootmeester Kore-eda speelt zich af in Zuid-Korea, zodat Kore-eda kon samenwerken met de gevierde Zuid-Koreaanse acteur Song Kang-ho (Parasite). Die speelt een van de twee ‘brokers’ uit de titel, baby-makelaars die pasgeboren baby’s uit een ‘babybox’ vissen en ze vervolgens verkopen aan kinderloze gezinnen. Hun gedrag is natuurlijk misdadig, maar dat maakt ze nog niet slecht. Zeker niet bij Kore-eda, die de twee babydieven uiteindelijk laat samenwerken met een van de moeders, en ze ook nog een zevenjarig weesjochie onder hun hoede laat nemen.